»Du kan bokstavligen känna ångesten i Woolrich verk.« | James Ellroy
»Cornell Woolrichs romaner definierar själva kärnan av nihilistisk noir.« | The New York Times Book Review
»Cornell Woolrich förtjänar att upptäckas, och återupptäckas, av varje generation.« | Ray Bradbury
Ingen visste vem hon var, varifrån hon kom, eller på vilket sätt hon hade med dem att göra. Allt de kände till om henne var hennes fruktansvärda skönhet. Och att varje gång hon dök upp, så dog en man på ett fasansfullt sätt.
Cornell Woolrich har kommit att betraktas som lika betydelsefull för den amerikanska hårdkokta traditionen som de betydligt mer kända namnen Raymond Chandler och Dashiell Hammett. Med romanen Bruden bar svart [The Bride Wore Black, 1940] skapade den amerikanske noir-mästaren Cornell Woolrich en av världslitteraturens mest oförglömliga femmes fatales återskapad såväl genom François Truffauts filmatisering av romanen, som i Quentin Tarantinos två Kill Bill-filmer.
Här i svensk översättning av Nils Jacobsson
CORNELL WOOLRICH [1903-1968], född i New York, var en av de stora amerikanska thrillerförfattarna. Efter att hans första roman publicerades 1926 flyttade han till Hollywood för att bli manusförfattare. Där utforskade han sin homosexualitet och gifte sig. Både äktenskapet och manuskarriären blev dock kortvariga. Woolrich återvände till New York, där han bodde med sin mamma i en rad sjaskiga hotellrum, trots att han snart hade gott om pengar. Fram till sin död producerade han en enorm mängd spännings- och skräckhistorier, under en rad pseudonymer. De klassiska filmatiseringarna av Alfred Hitchcock och François Truffaut, och inte minst hans roman Natten har tusen ögon [1945], har fått Woolrich att beskrivas som »1900-talets Edgar Allen Poe« och »noir-genrens fader«.
»Cornell Woolrich var en noir-genrens mästare.« | Wall Street Journal
»Inget slår en berättelse om ödesmättad fasa av den suveräne mästaren av spänning, Cornell Woolrich.« | The New York Times Book Review