Debutromanen SJU NÄTTER väckte debatt 2019. Simon Strauss fick kritik både från höger och vänster. Huvudpersonen i romanen söker efter sin egen identitet i ett modernt Tyskland och tillhör den i överflöd levande Merkel-generationen.
I den andra romanen, DAGAR I ROM, flyr huvudpersonen till Rom efter ett hektiskt arbetsår. Det blir en modern pilgrimsresa. I två månader hyr han ett rum mitt emot Goethes huspå Via del Corso och flanerar runt till Peterskyrkan, Forum Romanum, Spanska trappan, Colosseum... Han ser konst av Michelangelo och Caravaggio. Hela tiden flyter floden Tibern stilla genom staden och där vid stranden sitter den unga kvinnan från Udine. Och han träffar en pensionerad tysk general, knivkastaren med sinatrix, industrimannen, vakten Marco och språkläraren Francesca. Men om och om igen känner han huggen i bröstet och läkarna tar det inte på allvar.
Staden blir hans älskarinna. Men vad står romantiken för? Romantiken kan aldrig bli annat än en förminskning av staden Rom. Antiken med dess arkeologiska lämningar och historiska byggnader får en roll för honom denna heta sommar då luften står still. Många tidsplan tar plats inombords. Nutiden kan inte existera utan det förflutna. Under sin pilgrimsresa blir han förälskad, precis som Goethe. I Rom sörjer han också precis som Goethe. Och tankarna finns där hos hans franske vän Nico som gick förlorad.
Simon Strauss föddes 1988 i Berlin och är en av sin generations välkända krönikörer. Han bor nu i Frankfurt och är kulturredaktör på Frankfurter Allgemeine Zeitung och har givit ut två romaner.