Lyssna på klassikern Den hemliga trädgården på lättläst svenska! Tioåriga Mary Lennox är arg som en sten i motvind. Hon bor i Indien och har tjänare, hon har allt man kan önska, utom någon som bryr sig om henne. Mary Lennox är både ensam och bortskämd. När hennes föräldrar dör i kolera skickas hon till en släkting på andra sidan jordklotet. Hon hamnar i Yorkshire i England i en jättestor herrgård, omgiven av en väldig hed utan slut. Aldrig, aldrig kommer Mary att tycka om sitt nya hem. Men så träffar hon Gwen, den knäppa pigan. Hon berättar om en trädgård där ingen varit på tio år. När hon träffar den jämnåriga Dickon börjar de leta efter den övergivna trädgården. Dickon är hedens konung. Han kan prata med djuren, han luktar gräs och annat konstigt, Mary blir alldeles yr. En dag hittar hon en gammal nyckel, och en låst port… Trädgården är inte det enda mystiska på herrgården. Vem är det som gråter om nätterna, långt borta i labyrinten av korridorer? Klassikern Den hemliga trädgården valdes nyligen till en av århundradets bästa barnböcker i Dagens Nyheter. Den är återberättad till lättläst av författaren Peter Törnqvist.
 














