"en frisk fläkt i skräckvärlden." ~ CRM Nilsson
Berlin sommaren 2017 är en stad där verkligheten börjar rämna. I ett kulturhus i Kreuzberg gjuter skulptören Amanda Serner svarta betongsuggor som vaknar till liv i ateljén. De dansar över golvets färgfläckade masonit. Eller är det barndomens hallucinationer som kommer tillbaka? Amanda tittar ut genom fönstret och anar en annan stad bortom de nyputsade fasaderna kring Mariannenplatz.
Samtidigt söker Svetlana Meier allt mer desperat efter sin försvunna syster. Karoline svarar inte i telefon och alla säger att hon förmodligen har rest bort, men Svetlana tror inte på det. Hon hör rykten om misshandel och hittar en spionapp i systerns mobil.
Amandas morfar Clive drömmer att han vadar genom taggtråd i helvetet. Han dricker för att glömma och vägrar träffa sin dotterdotter, rädd att hon ska se hans demoner. Pengarna från konsthandeln på Fasanenstraße räcker inte för att radera hans mörka förflutna. Sonen Harlan börjar ställa besvärliga frågor och Clive fattar ett ödesdigert beslut.
Clives hänsynslöshet och Amandas konstverk gläntar på dörrar mot en verklighet mänskligheten har valt att glömma. En gyllene skalbagge klättrar upp mot taket i Hauptbahnhof. Någonstans i den stora staden öppnar sig ett torg mellan grustäckta ruinberg. Och under villorna vid en badsjö leder vägar ner mot helvetets brinnande slätter.
Döden är bara början är en suggestiv skräckroman som utspelar sig i samma värld som rollspelet KULT och romanen För Gudinnan o, skriven av författarna till spelet.
Sagt om Döden är bara början:
Gunilla Jonsson och Michael Petersén är några av rollspelssveriges giganter, de ligger bakom både Mutant och KULT som orsakade moralpanik under 90-talet och gjorde rollspel till något farligt i allmänhetens ögon. Nu har de släppt sin första roman, i samma värld som KULT. Det märks tydligt och jag känner mig snabbt hemma i historien med Nekropolis, liktorer, magi, våld och en smula sex. ~Spelkult