Stilistiskt briljant, moraliskt uppfordrande och bittert underhållande om den samtida svenska småstadens bakgator. En mordhistoria med ljuskäglan överraskande säkert riktad rakt in i en oroande diskussion om kön, tabu, våld och makt – nominerad till tidningen Vi:s litteraturpris 2011. Två män i ett rum. På bordet mellan dem ligger ett anteckningsblock, två mappar och en Pilot Fineliner symboler för avstånd och professionalism. Två män i ett rum innebär alltid en strid om status och tyngd, där någon vinner för att någon förlorar, och om rummet är en unken cell på Borås häkte, en av männen är en erfaren advokat och den andre en bestialisk mördare, borde utgången vara självklar. När advokaten Andreas Falck tar över fallet Peter Ljung är det egentligen redan för sent. Rikspressen har slutat skriva, mördaren har erkänt och vägrar tala med någon. Men så börjar han ändå tala med Andreas, och trots att Peter Ljung har erkänt och Aftonbladets rubriker redan dömt Golfmördaren vill Andreas Falck hitta ett sätt att försvara sin klient. Trots att han känner att han inte räcker till och egentligen måste hinna köpa träningskläder till sin dotter vill Andreas Falck göra rätt. Han säger rent av att han vill förstå. Det är hans största synd, åtminstone innan Peter Ljung förklarar vad som verkligen krävs av en god man. Andreas Falck dras in i en historia som kommer att få honom att tvivla på allt han lärt sig om moral, lag och sanning. Han kommer att riskera sitt jobb, sitt liv och sin familj. En god man är en berättelse om moral, om sexualitet och närhet, om bilder på internet och om två mäns försök att göra gott. Det är en bok om män och vad de gör med kvinnor när de inte längre räcker till. En god man börjar när alla de vanliga frågorna redan besvarats, så när Andreas frågar: Varför? inser Peter snart att en bättre fråga är: Varför inte?