Hade ni det mysigt på senaste idékonferensen? Tyckte den externa föreläsaren att ni var sååå kreativa? Risken är att ni inte åstadkom speciellt mycket. Äkta kreativitet handlar om att närma sig det farliga, läskiga och obekväma. Att ge utrymme för fräna och obehagliga konfrontationer. Att lura vår lata hjärna att jobba med nya angreppssätt i stället för att bekväma sig med varianter på det den redan behärskar. Alf Rehn är sannolikt norra Europas mest utpräglade avvikare från normen om att det gulliga och kramgoa är det vi borde söka för att förnya våra företag och institutioner. När Alla skall vara med! skapas ingen iPhone, ingen Twitter och inget RyanAir. Boken slår ett slag för att uppnå riktig kreativitet på ett annorlunda sätt. Alf bygger en modell för hur man kan närma sig kreativitetsarbetet i fem steg imitation, expansion, provokation, omvärdering och farligt tänkande. Alf Rehn är född 1972 och har kallats företagsekonomins enfant terrible. Den brittiska tidningen The Times, på tal om affärsgurus, har kallat honom för a star for the future. Han är professor i företagets organisation och ledning vid Åbo Akademi, och var tidigare professor i innovation och entreprenörskap på KTH. Han har forskat om så vitt skilda ting som projektteori, ekonomin i kulturen, gåvoekonomier, immaterialrättigheter, innovationsledning och organisationsfilosofi. Han har därtill skrivit om serietidningar, kreativitet och zombies och har ofta oförskämt roligt på jobbet.