Fröken Julie älskar att dansa. Hon kastar sig ut i dansen på midsommarafton. Ingen man dansar som Jean, faderns betjänt. Men får fröken Julie, grevens dotter, dansa med en betjänt? I köket träffas de två tillsammans med Kristin som är Jeans fästmö. När Kristin har somnat börjar en natt som slutar med svek, kärlek och död. August Strindberg har skrivit den berömda pjäsen om Jean och fröken Julie. Det är en av världens mest spelade pjäser. Busk Rut Jonsson har återberättat Fröken Julie till lättläst. Fereshteh Fazeli har illustrerat boken.