Kurt Wallander drömde om att flytta ut på landet och det här huset var perfekt. På baksidan fanns äppelträd och vinbärsbuskar. Vinden susade i träden. När Wallander gick omkring bland höstlöven snavade han plötsligt. Var det en trasig kratta eller en trädrot? Han stirrade på föremålet som stack upp ur marken. Det var skelettet av en hand.
Författare till Handen är Henning Mankell, en av Sveriges mest populära författare. Kurt Wallander är hans mest kända figur. Boken är bearbetad till lättläst av Johan Werkmäster.













