Henning Mankell har skrivit många böcker om kriminalpolisen Kurt Wallander. De två berättelserna Hugget & Sprickan ingår i boken Pyramiden.
Kurt Wallander trivs inte med att patrullera på Malmös gator. Han vill arbeta som kriminalpolis. En dag hittar Wallander sin granne skjuten. Wallander får äntligen prova på att jobba som kriminalare.
Vad håller på att hända i Sverige? undrar Wallander i berättelsen Sprickan. Han tycker att våldet har ökat och blivit råare.
Hugget och sprickan är skriven av Henning Mankell och bearbetad till lättläst av Johan Werkmäster.













