Ringar in unga sökande människor i samtiden. Med en sällan skådad fingertoppskänsla. | HANNA GEDVIK, GP Det är så nutid, det är så idag, det är nästan också imorgon. Det är mycket läsvärt, mycket skickligt mycket nära det fullkomliga. Det är helt enkelt ett mästerverk i den här genren. | TIDNINGEN KULTUREN Mailboxen är ett segt och iskallt kärr, han blinkar en stund framför Gmails välbekanta design innan han vadar ut i det. Scrollar ner och plockar upp saker som har legat så länge i det slammiga bottensedimentet av reklam, inbjudningar och frågor att de känns som sönderruttnade fiskkroppar. Han stjärnmarkerar mail efter mail. Magsyran stiger i halsen och lite triumferande tänker han: jag kanske verkligen är utbränd. Jag kanske borde sluta göra det här. Christoffers liv är en prestigefylld röra av arbete och fritid. Han är modeskribent för en av Sveriges största tidskrifter och fyller snart trettio. Allt han drömde om när han var yngre har han lyckats förverkliga, ändå känns tillvaron ihålig. En desperat trötthet har börjat gnaga sönder dagarna. Först när allt kollapsar växer ett sökande fram ur hans förtvivlan. Finns det något annat sätt att umgås än genom jobb och fester? Vad ska man göra med sina drömmar? Och vad är egentligen skönhet? LYRA EKSTRÖM LINDBÄCK är född 1990, debuterade 2012 och skriver litteraturkritik för Svenska Dagbladet. Ett så starkt ljus [2014], hennes andra roman efter den uppmärksammade Tillhör Lyra Ekström Lindbäck, nominerades till Augustpriset i kategorin Årets skönlitterära bok. I tiden [2016] är hennes tredje hyllade roman. Lyra Ekström Lindbäck hör till de där benådade författarna som kan skriva prosa som är så luftigt lättsmält - som spunnet socker - att det känns som underhållningsromaner, trots att de egentligen är raka motsatsen. | THERESE ERIKSSON, DN Får mig att associera till Jean-Paul Sartres Äcklet. I tiden är en välkomponerad roman, skriven med ett språk som både är tänkande och kännande, med en gestaltning som är skickligare och mer precis än i Ekström Lindbäcks tidigare romaner. Den iscensätter en modern existentiell kris som handlar om långt mer än att fylla 30. | ISABELLE STÅHL, SvD Plötsligt känns författarens beslut att skriva just om en livstrött, möjligen utbränd modejournalist i Stockholm som ett genidrag. Vem ska skriva om personen som ingen vill förknippas med, som alla vill förknippas med? Lyra Ekström Lindbäck, naturligtvis! Jag börjar vädra Augustluft. | HELENA DAHLGREN, DARK PLACES