Den judiska familjen Oppermann har levt i Berlin i fem generationer. Deras framgångsrika möbelföretag, Oppermans möbler, grundades en gång i tiden av Immanuel Oppermann, känd för att ge god kvalitet till rimliga priser. Nu består familjen av syskonen Gustav, Martin, Edgar och Klara. Gustav är författare och skriver för tillfället på en biografi över den tyske dramatikern och filosofen Gotthold Lessing. Martin är en framgångsrik affärsman och chef över familjeföretaget. Edgar är läkare och har nyligen uppfunnit en revolutionerande operationsmetod som är på väg att göra honom världskänd. Den enda systern, Klara, är gift med en polsk/amerikansk affärsman vars internationella affärer är av stor betydelse för landet. Men i Tyskland i början av 1930-talet blir brunskjortorna och hakkorsflaggorna en allt vanligare syn, och snart måste medlemmarna i familjen Opperman konfronteras med svek, förräderi och en annalkande tragedi.
Oppermanns är en av de främsta skildringarna av när nazisterna kom till makten. En efterlängtad klassiker i nyutgåva, med förord av journalisten Per Svensson.
Röster om boken:
"Oppermanns gavs ut av Nilsson förlag redan tidigt förra året och boken har nyligen kommit i pocketformat. Mottagandet av boken har varit genomgående varmt och dess aktualitet har unisont understrukits. Den från München bördige Lion Feuchtwangers bok om familjen Oppermann skrevs 1933 och översattes samma år till svenska. Att den nu ges ut i ny skrud är tacknämligt ... Lion Feuchtwanger var klarseende och det gör boken fascinerande. Den ger en nykter bild av situationen och vad utvecklingen i förlängningen skulle leda till."
dagensbok.se
"En påminnelse om att världen tidigt visste en del om vad som försiggick i Tyskland. Men inte ville veta Lärdomen i Oppermanns är att allt på ett ögonblick kan bli mycket värre. Den civiliserade normaliteten är ett tunt skal som lätt krackelerar och faller sönder , med Per Svenssons ord. Men också att det inte bara är svårt i stunden att uppfatta vad som sker och från det dra slutsatser om vad som väntar."
Heidi Avellan, Sydsvenskan
"Oppermanns är berättelsen om en välbärgad judisk familj, den utspelas från nyår 1933 fram till sommaren samma år [ ] Att romanen är skriven utan facit, snarare som en klarsynt betraktelse av sin egen samtid, gör att den är lika läsvärd och spännande i alla tider. Vissa delar i den är onekligen även en berättelse om vår egen samtid den ger betydligt skarpare varningstecken än de stridsskrifter som sprids i dag."
Hallandsposten
"Detta är inget mindre än en roman för vår tid."
Kaj Schueler, SvD
"Språk, stil och begrepp ger nycklar till förståelsen av hur nazismen kunde växa fram nu och då ... Oppermanns egen stil är mycket ledig och modern, närmast tv-serielik i sin kollektiva berättelse med den judiska släkten Oppermann i centrum och denna nyutgåva känns allt annat än förlegad."
Maria Edström, Expressen
"Alla Feuchtwangers böcker är alltjämt läsvärda, och Oppermanns är hans viktigaste bok."
Stefan Jonsson, DN
"'En roman som talar rakt in i vår tid, en aktuell skildring av hur lögner och hat kan förvrida ett samhälle på bara några månader."
Sydsvenskan
"Inget enskilt verk har på ett mer övertygande och insiktsfullt sätt beskrivit den obevekliga upplösningen av tysk humanism."
"New York Times
"Oppermanns är en varningsklocka som ringer mycket starkt i det läge som Sverige just nu befinner sig i. Romanen känns skrämmande modern och aktuell."
Tidningen Kulturen
"En rapport direkt från det tyska 30-talet Någonting jag verkligen rekommenderar som sommarläsning!"
Gunnar Bolin, Kulturnytt
"Det är en bok som jag hoppas för många läsare. Gärna yngre. Med sitt driv i språk och handling kan den säkert tilltala lite yngre läsare också ... Mao köp och läs!"
Bloggen En trave böcker
"Parallellerna till dagens politiska situation är uppenbara. Dock är Oppermanns också läsvärd som en mycket välskriven kollektivskildring av en av den tyskspråkiga litteraturens viktigaste företrädare under 1900-talet."
Magnus Nilsson i BTJ-häfte 13/2017
"Oppermanns är en i högsta grad läsvärd bok - på samma gång en levande tidsskildring från 30-talet och en uppfordrande varningsklocka för vår tid."
Östgöta Correspondenten
"Det har det stora konstverkets slagkraft. Dessa människors upplevelser och känsloliv framstår så levande för en som de gör endast i de verkligt stora människoskildrarnas verk de etsar sig fast i fantasin."
Torgny Segerstedt i Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning (1933)
"Lion Feuchtwanger är obestridligen samtidens mest lysande historiske romanförfattare."
Svenska Dagbladet (1933)