DEN DEFINITIVA JUBILEUMSUTGÅVAN AV STIEG TRENTERS DECKARKLASSIKER. MED ÖVER 50 SIDOR EXTRAMATERIAL, UNIKA BILDER AV MÄSTERFOTOGRAFEN K W GULLERS OCH ETT NYSKRIVET FÖRORD AV LAURA TRENTER. DESSUTOM INNEHÅLLER BOKEN TVÅ STOCKHOLMSKARTOR ÖVER MORDPLATSER SOM FIGURERAR I STIEG TRENTERS BÖCKER, MED NOGGRANNA DETALJBESKRIVNINGAR ÖVER VARJE PLATS AV ULLA TRENTER. Den hetaste kvällen en het sommar. I en sliten våning på Tulegatan ligger en välskräddad herre på en säng. Han ligger mycket stilla, med kulhål i hjärttrakten och en attachéväska fästad vid handleden. Det är Rutger Stiernhielm, nyutnämnt ambassadråd och känd för omfattande amorösa eskapader. I våningen finns även Otto Beck, argsint mångsysslare, Birgitta Nordmark, skön hovsångerska, och Harry Friberg, stjärnfotograf. Och möjligen en person till, som efterlämnar en doft av björkparfym. Så småningom kommer också polisen och med dem kommissarie Enfrid. Den toppladdade handlingen går vidare till Utrikesdepartementet, till Mariatorget på Söder och till Piazza di Spagna i Rom, för att explodera i en grand final på Operan vid Gustaf Adolfs torg där det visar sig att tre silverrosor var dödens friargåva. Stieg Trenter (1914-1967) föddes som Stig Johansson men tog namnet Stieg Trenter efter att först ha använt det som pseudonym, idén fick han från E.C. Bentleys deckarklassiker Trents sista fall. Stieg Trenter var journalist och en mycket uppskattad kriminalförfattare och stockholmsskildrare. Han räknas till De Fyra Stora (tillsammans med Maria Lang, Hans-Krister Rönblom och Vic Suneson). Han debuterade 1943 med kriminalromanen Ingen kan hejda döden. I Farlig fåfänga (1944) introducerade han fotografen och amatördetektiven Harry Friberg, och litet senare också hans ständige vapendragare, kriminalaren Vesper Johnson. Harry Friberg är tecknad efter Trenters nära vän, mästerfotografen KW Gullers. Vesper Johnson har chefredaktören Runar Karlströmer som förebild, Trenters chef på tidningen Allers. Stieg Trenters böcker är nostalgisk läsning för alla som tjusas av Stockholm och tidsandan som rådde i Sverige under 1940- och 1950-talen. De är vardagshistoriska dokument som i förbifarten berättar om små detaljer och större samhällsförändringar - tunnelbanan byggs, Vasa bärgas, tidningen Expressen startar och så vidare. Och mitt i denna ofta trygga vardag: ond bråd död, spännande mordmysterier och familjedramer.