DEN DEFINITIVA JUBILEUMSUTGÅVAN AV STIEG TRENTERS DECKARKLASSIKER. MED ÖVER 50 SIDOR EXTRAMATERIAL, UNIKA BILDER AV MÄSTERFOTOGRAFEN K W GULLERS OCH ETT NYSKRIVET FÖRORD AV LAURA TRENTER. DESSUTOM INNEHÅLLER BOKEN TVÅ STOCKHOLMSKARTOR ÖVER MORDPLATSER SOM FIGURERAR I STIEG TRENTERS BÖCKER, MED NOGGRANNA DETALJBESKRIVNINGAR ÖVER VARJE PLATS AV ULLA TRENTER. Hon kom som ett yrväder en aprilkväll med en sjöhäst om vristen. Hon kallades Sjöjungfrun och hon ledde Harry Friberg rakt på en mordgåta i storfinansens centrum. En vårkväll kommer Harry Friberg hem till studion i Kungstornet efter en reportageresa. På dörrmattan finner han en korg med ett barn. Harry tror att någon av personalen ställt dit korgen men finner sedan ett brev där man ber honom ta hand om den lilla flickan. Om han inte vill ha henne skall han ringa ett visst nummer. Det gör han, men det visar sig att numret går till bårhuset, och ingen där vet något! Sjöjungfrun leder honom rakt på en mordgåta i storfinansens centrum. Hon ger honom några av hans livs suveränaste överraskningar och knepigaste problem på deras gemensamma odyssé genom Stockholm, Köpenhamn och Göteborg. Och hon ger läsaren samma nöje och spänning. Stieg Trenter (1914-1967) föddes som Stig Johansson men tog namnet Stieg Trenter efter att först ha använt det som pseudonym, idén fick han från E.C. Bentleys deckarklassiker Trents sista fall. Stieg Trenter var journalist och en mycket uppskattad kriminalförfattare och stockholmsskildrare. Han räknas till De Fyra Stora (tillsammans med Maria Lang, Hans-Krister Rönblom och Vic Suneson). Han debuterade 1943 med kriminalromanen Ingen kan hejda döden. I Farlig fåfänga (1944) introducerade han fotografen och amatördetektiven Harry Friberg, och litet senare också hans ständige vapendragare, kriminalaren Vesper Johnson. Harry Friberg är tecknad efter Trenters nära vän, mästerfotografen KW Gullers. Vesper Johnson har chefredaktören Runar Karlströmer som förebild, Trenters chef på tidningen Allers. Stieg Trenters böcker är nostalgisk läsning för alla som tjusas av Stockholm och tidsandan som rådde i Sverige under 1940- och 1950-talen. De är vardagshistoriska dokument som i förbifarten berättar om små detaljer och större samhällsförändringar - tunnelbanan byggs, Vasa bärgas, tidningen Expressen startar och så vidare. Och mitt i denna ofta trygga vardag: ond bråd död, spännande mordmysterier och familjedramer.