När du bestämt dig för att skriva en roman så bara sätt igång och njut av skapandeprocessen. Ibland kommer det att ta emot av olika orsaker och då kommer den här handboken att vara ett välbehövligt stöd. Om du inte redan gjort det kommer du så då att upptäcka principen att det gäller att förstå reglerna innan man bryter mot dem. I handboken presenteras en fungerande skrivprocess och en strukturerad modell för den spagettiröra av metoder och begrepp som tagits fram under hundratals år. Det är en utveckling som accelererats under de senaste decennierna när skrivande blivit ett folknöje. Handboken blandar ett akademiskt perspektiv med personliga reflektioner. Det finns många sätt att presentera skrivande. Det är till exempel en konstnärlig och helande process. I handboken bygger angreppssättet i stället på ett kreativt skrivande utgående från de komponenter som bygger upp en roman. Ansatsen till strukturering av innehållet kombinerat med ambitionen att ge en helhetssyn över skrivprocessen leder ofelbart till en del överlapp i texten. Å andra sidan lämpar sig upplägget för att använda handboken både från pärm till pärm och för att specialstudera avsnitt som matchar speciella problem under arbetet. En summarisk lista över de viktigaste berättelse-komponenterna är: Handling om, Karaktär, Handling av, Relation och Dialog. Andra nyttiga avsnitt som absolut bör läsas noggrant är de om Dramaturgi och Gestaltning. I samband med att gestaltning diskuteras gör handboken en djupdykning i det närmast mytiska begreppet Visa inte berätta. För att ännu bättre kunna förstå texter och sig själv som författare har avsnitten om Stil och Författarens röst lagts till. Lämpligt nog avslutas handboken med stöd för Efterarbetet. En tidsödande konstart som går att strukturera så att den inte slukar författaren. Genom hela handboken ges massvis av exempel. Ibland korta på några rader och ibland längre exempel som introducerar hela genrer, som spänningsromaner och feelgood.