Joakim Mander är 16 år och mycket ensam. Han bor med sin mor. De är fattiga och fadern är död. Joakim trivs inte i skolan heller. Joakim har alltid haft en hemlighet. Han vet inte vad han ska kalla den. Men till slut blir han säker: han är bög.
Det är skönt att vara säker. Men i Stockholm i slutet av 1940-talet är det inte lätt att vara bög.
Sodomsäpplet kom år 1968. Niklas Darke har återberättat Bengt Martins bok på lätt svenska.













