Vad gjorde Jan Stenbeck? Varför gjorde det honom så avskydd? Varför gjorde det honom så framgångsrik? Jan Stenbeck ärvde ett traditionellt stål- och skogsföretag och omvandlade det under 1900-talets sista decennier till en modern företagsgrupp inom media och telekommunikation (Tele 2, TV3, Metro). Det krävde stora visioner, stor kreativitet och rejäl hänsynslöshet. Jan Stenbeck var en ledare som väckte glödande hängivenhet och beundran hos somliga och en djup motvilja hos andra. Per Anderssons hyllade Stenbeckbiografi är en ambitiös skildring av en sällsynt fängslande människa och affärsman, som samtidigt blir en detaljskarp skildring av de genomgripande samhällsförändringarna under 1900-talets avslutning. Denna pocketutgåva sammanfaller med tioårsminnet av Jan Stenbecks död. Boken innehåller ett nytt förord av författaren samt ett nyskrivet slutkapitel som behandlar tiden efter Stenbecks död.PER ANDERSSON [född 1959] är journalist. Han har arbetat som redaktör och reporter på Nöjesguiden, Moderna Tider, Månadsjournalen och Expressen. Sedan 2005 arbetar han som redaktör på Kulturnyheterna på SVT. En skrämmande njutning att läsa. ARNE RUTH, EXPRESSEN Så smart och poetiskt att man blir avundsjuk. ROBERT ASCHBERG, RESUMÉ