Annee Olofssons storskaliga, djupsinniga och ofta kusliga fotografier, videoverk och skulpturer behandlar komplicerade familjerelationer och maktbalanser. Olofsson återvänder gång på gång till sin egen kropp och sin egen biografi som redskap i sitt arbete där kroppar blir symboler och berättelser - inte bara om vår outgrundlighet, utan också om våra mänskliga begränsningar. I Olofssons bildvärld är människor hårt bundna inom en kompakt svärta och den mänskliga närvaron däri har kraften att ingjuta lika mycket liv som död i rumsligheten. This Is Annee Olofsson är konstnärens mest omfattande monografi och en visuell resa genom hennes arbete. Den visar den stora bredden på Olofssons konstnärskap och fördjupas av essäer av Ruth Noack, Alice Hutchison, Aneta Szylak, Estelle af Malmborg och Milovan Farronato. This Is Annee Olofsson utgörs av en suggestiv komposition av 128 verkbilder uppblandad med lager av fotografier från hennes familjealbum. Tillsammans skapar materialet en oskärpa i gränsen mellan verk och porträtt såväl som mellan konst och liv. Med format, typsnitt och layout hämtade från skivomslag är boken formgiven för att lyfta fram Olofssons stora intresse för musik och speciellt vinylskivor. Verket på omslaget, “The Shadow of Jacqueline”, är baserat på det kontroversiella skivomslaget A Virgin Killer av tyska bandet Scorpions från 1976. Annee Olofsson, född 1966, är en av Sveriges ledande samtidskonstnärer inom fotografi och video. Hennes verk har ställts ut runt om i världen, exempelvis på Venedigbiennalen, Bangkokbiennalen, Marianne Boesky Gallery i New York, Jack Hanley Gallery i San Francisco, Kunsthalle Fridericianum i Kassel, The Hayward Gallery i London, Fondazione Sandretto Re Rebaudengo i Torino. Hon finns även representerad i samlingar som MoMA i New York, Seoul Museum of Art, Moderna Museet i Stockholm, Hirshhorn Museum och The Phillips Collection i Washington DC.