Stora varumärkesföretag som H&M, Nike och adidas tjänar mer pengar än någonsin. Samtidigt fortsätter rovdriften på arbetskraft i - framförallt - sydostasien. Men Sverker Lindströms undersökande reportage beskriver också hur kläderna vi bär får nytt liv - och skapar nya problem - som eftertraktad secondhand-produkt. Det talas mycket om globaliseringens välsignelsebringade krafter, men det talas mindre om de nya villkor för världens arbetare som följer av en öppnare världshandel. I Gränslösa kläder skildras den människofientliga verkligheten i klädernas värld: hur kläder och skor tillverkas, säljs, används och på nytt blir föremål för vinstskapande handel sedan de skänkts som begagnade till välgörenhet. Hur låglönefabrikerna utnyttjas både av de svenska butikskedjorna, H&M, Lindex, KappAhl och JC för att sälja kläder billigt och av de stora sportskotillverkarna Nike, adidas, Reebok och Puma för att sälja skor och kläder dyrt. För dem är de stora sportstjärnorna de stora reklammakarna och försäljarna. Vilket ansvar har de? Vad bryr sig företagen om att arbetarna inte får löner som det går att leva på? Sverker Lindström, journalist och samhällsdebattör, har arbetat som reporter och samhällsgranskare på Arbetet och Aftonbladet samt varit chefredaktör för TCO-tidningen.